کلید اتوماتیک هیوندا یا MCCB

کلید اتوماتیک هیوندا که به آن MCCB نیز می‌ گویند در واقع قطعه ای برای قطع و وصل جریان و ولتاژ برق به صورت ایمن می ‌باشد. کلید اتوماتیک هیوندا یا تنها توانایی قطع ولتاژ را دارد و یا در کنار آن توانایی قطع جریان را هم دارد. البته این مورد بیشتر در ولتاژ فشار قوی مطرح می‌ گردد که بسیاری از کلید ‌ها تنها حکم جداساز را دارند و نمی توانند مدار تحت بار را قطع نمایند. موضوع دیگر بحث اتوماتیک یا کامپکت بودن یک کلید برای قطع در شرایط خطا می‌ باشد که بسته به مکانیزم طراحی که دارد بتواند در هنگام رخ دادن خطاهایی مانند اضافه بار و یا اتصال کوتاه بار‌های مختلف، به صورت اتوماتیک اقدام به قطع مدار کرده و از بروز خسارات بیشتر جلوگیری‌ نماید.

سرکت تولید کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک هیوندا یکی از محصولاتی است که در شرکت کره ای هیوندا الکتریک تولید و عرضه می شود. هیوندا مجموعه‌ ای از کارخانجات و سازمان‌ های مرتبط به آن است که تجهیزاتی مانند کنتاکتور، کلید مینیاتوری، بی متال، کلید حرارتی، کلید اتوماتیک و سایر تجهیزات مرتبط با برق صنعتی را به بازار جهانی عرضه می دارد. اگر چه بیشتر مردم هیوندا را به ‌عنوان یک برند اتومبیل می ‌شناسند، اما هیوندا در بین فعالان حوزه برق نیز به ‌عنوان یک برند باکیفیت و شناخته شده از رقبایی مانند اشنایدر و لگراند پیشی گرفته است. هیوندا با شروع قوی و جدید در بخش سیستم ‌های الکتریکی صنایع سنگین، شروع به تولید محصولات باکیفیت بالا و خدمات‌ دهی بسیار خوب به مشتریان، کار خود را آغاز کرد.

سابقه درخشان گروه هیوندا نمادی از اقتصاد مدرن کره جنوبی بوده و متخصصان بر این باورند که در آینده نزدیک هیوندا به یکی از بازیگردانان اصلی اقتصاد جهانی تبدیل خواهد شد. این شرکت دارای شبکه فروش گسترده‌ای در 193 کشور جهان می‌باشد. در سال‌های اخیر هیوندا پا را فراتر از مرزهای کره نهاده و باهدف نزدیکی به مشتریانش کارخانجات تولیدی در اکثر نقاط دنیا ازجمله ایالات‌متحده و اروپا تأسیس کرده است. امروزه هیوندا برای کیفیت بالا و ارزش والای خود شهرت جهانی دارد. برند هیوندا برای ما یادآور تعهد به کیفیت، خدمت و فنّاوری می‌باشد ، به همین علت است که گروه هیوندا موفق به صادرات محصولاتش به سراسر جهان و ازجمله اروپا و ایالات‌متحده ( که سخت‌گیرانه‌ترین قوانین کیفیتی برای کالاهای وارداتی دارند) شده است.

کلید اتوماتیک هیوندا یا MCCB

کلید اتوماتیک هیوندا چیست و انواع آن

یک کلید اتوماتیک هیوندا با ترکیب یک دستگاه حساس به دما و یک دستگاه الکترومغناطیسی حساس به جریان ، محافظت را ایجاد می کند. کلید های قطع کننده سنتی از واحدهای لغزشی (trip units) الکترومکانیکی (مغناطیسی حرارتی) استفاده می کند که ممکن است ثابت یا قابل تعویض باشند.

کلید اتوماتیک هیوندا به دو دسته کلی زیر تقسیم می شود:

کلید اتوماتیک فشار ضعیف

کلید اتوماتیک فشار متوسط (دژنکتور)

کلید اتوماتیک هیوندا فشار ضعیف شامل موارد زیر است:

کلید اتوماتیک کمپکت

کلید هوایی

کلید مینیاتوری

کلید اتوماتیک هیوندا یا MCCB

کلید اتوماتیک هیوندا فشار متوسط نیز شامل موارد زیر است:

دژنکتور روغنی

دژتکتور گازی (SF6)

دژنکتور خلاء

همانطور که گفتیم کلید های فشار ضعیف برای قطع و وصل مدار با جریان های پایین و در تابلوهای صنعتی کاربرد دارد. از انواع کلیدهای فشار ضعیف می توان به کلیدهای زیر اشاره کرد:

  • کلیدهای اتوماتیک کمپکت (M.C.C.B: Moulded case circuit breaker)
  • کلیدهای اتوماتیک هوایی (A.C.B: Air circuit breaker)
  • کلیدهای مینیاتوری (MCB: Miniature circuit breaker)
  • کلیدهای محافظ موتور (M.P.C.B: Motor protection circuit breaker)
  • کلیدهای محافظ جان (R.C.C.B: Residual current circuit breaker)

بحث اتصال کوتاه در استاندارد IEC60974-2 دارای دو مشخصه زیر است:

الف: کلیدها بدون رنج اتصال کوتاه هستند و به ازای اتصال کوتاه لازم است مورد بازبینی قرار گیرند.

ب : کلیدها یک مدت زمان کوتاه برای تحمل جریان اتصال کوتاه دارند و این قضیه به محدود کننده ی جریان وسیله بستگی دارد.

در نوع دوم حفاظت و سلامت تجهیزات بهتر از نوع اول است.

کلید اتوماتیک هیوندا کمپکت

کلید اتوماتیک هیوندا کمپکت از انواع کلیدهای الکترومکانیکی فشار ضعیف است که وظیفۀ قطع یا وصل مدار الکتریکی را برعهده دارد. کلید اتوماتیک اشنایدر توان قطع و وصل جریان نامی و همچنین قطع و وصل جریان اتصال کوتاه و اضافه بار را دارا است.

کلید اتوماتیک هیوندا یا MCCB

کلید اتوماتیک کمپکت در بارهای اضافی از پیش تعیین شده بدون آسیب رسیدن به کلید، مدار را قطع می کند. بنابراین کلید قطع مدار وسیله ای است ترکیبی که یک کلید قطع و یک وسیله حفاظت جریان اضافی تشکیل شده است. عملکرد آن مشابه ترکیب کلید معمولی همراه با فیوز است. همچنین کلیدهای اتوماتیک می توانند حفاظت اتصال به زمین، حفاظت موتوری و حفاظت ژنراتوری را با استفاده از رله های میکرولوجیک تعبیه شده داخل کلید تامین کنند.

نماد Iu نشان دهنده جریان نامی کلید است که در کلیدهای اشنایدر از ۱۶ آمپر تا ۱۶۰۰ آمپر طراحی می شود. اندازه و قالب این کلید اتوماتیک کمپکت با افزایش جریان نامی آن ها بزرگ می شود.

کلید های اتوماتیک کمپن رنج جریان مختلفی دارند که با کد کالا روی پلاک کلید مشخص می شود. کلید اتوماتیک اشنایدر تا رنج ۱۰۰ آمپر با نماد NSX100، تا رنج ۱۶۰ آمپر با نماد NSX160، تا رنج ۲۵۰ آمپر با نماد NSX250، تا رنج ۴۰۰ آمپر با نماد NSX400، تا رنج ۶۳۰ آمپر با نماد NSX630، تا رنج ۱۶۰۰ آمپر با نماد NS16، کلید های هوایی تا رنج ۱۶۰۰ آمپر با نماد NT16 و تا رنج ۶۳۰۰ آمپر با نماد NW63 نمایش داده می شوند.

کلید هوایی

کلید هوایی یکی از انواع کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف است که در آمپرهای بالا استفاده می شود. کلید هوایی اشنایدر از ۶۳۰ تا ۶۳۰۰ آمپر طراحی و ساخته می شود از مدار در برابر اضافه بار، اتصال کوتاه آنی و تاخیری و اتصال به زمین محافظت می کند.

این نوع کلید در دو سری NT و NW تولید می شود. موارد کاربرد این کلید در ورودی تابلوها است که معمولاً جریان بالایی دارند و برقراری حالت سلکتیو بین کلیدهای ورودی و کلیدهای خروجی را فراهم می کند. به دلیل وجود سیستم اطفای جرقه توسط هوای آزاد، به این نوع کلیدها، کلید اتوماتیک هوایی گفته می‌شود. عمر مفید کلید هوایی تقریباً دو برابر کلید اتوماتیک یا کمپکت است.

آخرین مقالات

ارتباط با ما

دیدگاه بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. موارد ضروری با * نشان داده شده اند.

20 − دو =

آخرین نوشته‌ها

انواع کلید محافظ جان

انواع کلید محافظ جان

کلید محافظ جان به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات حفاظتی برق شناخته می شود. این وسیله نقش بسیار مهم و حیاتی در جلوگیری از

ادامه مطلب »