برق صنعتی چیست و شامل چه مواردی می شود؟

در این مقاله می خواهیم بیشتر با مفهوم برق صنعتی و کاربرد آن بیشتر آشنا شویم. به دلیل کاربرد گسترده برق در زندگی و صنعت ، این رشته به چند دسته تقسیم می شود که یکی از آنها برق صنعتی است. برق یکی از پر مصرف ترین انرژی ها است. به حدی که عملکرد اکثر دستگاه های امروزی به آن بستگی دارد. در ادامه با مقاله برق صنعتی چیست و شامل چه مواردی می شود؟ با ما همراه باشید.

در آموزش برق صنعتی که به عنوان یک رشته تخصصی در دانشگاه نیز تدریس می شود ، با نحوه کار برق و آشنایی با دستگاه ها روبرو خواهید شد. منظور از برق صنعتی ، استفاده از برق در صنعت و دستگاه های صنعتی است.

تعریف روشن برق صنعتی چیست؟

شاید برق صنعتی و آشنایی با مفاهیم آن برای مردم کمی دشوار باشد. این به معنای کنترل سه مرحله ای است که وارد کارخانه یا سوله می شود. در حقیقت ، این برق سه فاز برای خاموش ، روشن و کنترل تجهیزات صنعتی استفاده می شود. در این مقاله ، ما قصد داریم مفاهیم ذکر شده در آموزش برق صنعتی را مورد بحث قرار دهیم.

برق صنعتی درجه یک و دوم چیست و چه کاربردی دارد؟

در مفهوم برق صنعتی ، شما با دو نوع برق صنعتی روبرو هستید. برق از نوع صنعتی آن به تنهایی به چندین بخش تقسیم می شود. برق صنعتی درجه یک و دوم یکی از دوره هایی است که افرادی که در رشته برق تحصیل می کنند باید گذرانده باشند. در این دو دوره ، آنها تابلوهای برق صنعتی و مدارهای قدرت را آموزش می بینند و این مفاهیم به روش تشریحی و کاربردی تری آموزش داده می شود، تا کارآموز بتواند تابلوهای برق صنعتی را که یکی از مهم ترین مباحث برق است ، فرا بگیرد. از طرف دیگر ، در این واحدها ، فصل هایی مانند حفاظت شخصی ، ماشین برقی ، حفاظت از شبکه ، دستگاه الکتریکی ، فرمان و مدار قدرت و … آموزش داده می شود.

برق صنعتی چیست و شامل چه مواردی می شود؟

تابلوی برق صنعتی چیست؟

همانطور که گفته شد ، تابلو برق صنعتی یکی از مهم ترین مباحث این رشته است. برای اینکه پنل های الکتریکی صنعتی را به خوبی یاد بگیرید ، ابتدا باید بدانید که مفاهیمی مانند مدارها و پارامترهای روشنایی و خود صفحه الکتریکی چیست. تابلو برق اجزایی است که در آنها لوازم و تجهیزات الکتریکی در کارخانه در داخل آن قرار می گیرد. تابلو برق برای کنترل فرآیندهای صنعتی و توزیع برق بین دستگاه ها استفاده می شود. پانل برق صنعتی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از: فیوز ، ترانسفورماتور جریان ، لامپ سیگنال ، بی متال ، کلید اتوماتیک ، سوئیچ انتخابی ، سوئیچ صرفه جویی در مصرف انرژی ، رله ، متعادل کننده، دکمه توقف و شروع و غیره. تابلو های برق صنعتی به چندین بخش مختلف تقسیم می شوند که با توجه به عملکرد ، موقعیت ، استاتیک و شکل ساختمان تقسیم می شوند.

PLC یا کامپیوتر دیجیتال در برق صنعتی

مفهوم مهم دیگر در برق صنعتی موضوع PCL است که در آموزش این رشته نیز به آن اشاره می شود. پیشرفت در تکنولوژی همچنین بر برق صنعتی تأثیر گذاشته است. به طوری که آنها از دستگاه های دیجیتال برای کنترل روند دستگاه های صنعتی استفاده می کنند. PCL یکی از به روزترین تجهیزات است که امروزه به طور گسترده ای در زمینه برق صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. PCL یک دستگاه دیجیتال صنعتی است که برای کنترل فرایندهای تولید مانند مونتاژ و غیره استفاده می شود. از PCL علاوه بر این رشته در صنایع شیمیایی ، پلاستیک ، ساخت و ساز و ماشین آلات و … نیز استفاده می گردد.

کاربرد های PLC و مزایای آن

  • امکان اتصال به شبکه
  • شتاب عملکرد بالا
  • ضریب دقت بالا
  • ایمنی و امنیت
  • انعطاف پذیری بالا
  • امکان خواندن ورودی هایی با فرکانس بالا
  • امکان مدیریت آن با رایانه مرکزی
  • امکان انتقال اطلاعات و داده ها به سیستم و سایر دستگاه های صنعتی

وظایف برقکار در برق صنعتی چیست؟

دانش تجهیزات الکتریکی در صنعت شما را به یک برقکار حرفه ای تبدیل نمی کند. شخصی می تواند به عنوان یک برق کار صنعتی که در دوره های برق صنعتی درجه دو و درجه یک کار کرده است و می تواند دوره های آموزش عالی را بگذراند. همچنین ، برق کاران صنعتی باید با انواع سیستم های کنترل ، ترانسفورماتور سه فاز ، مدارهای روشنایی و کنترل گرما ، PCL کار کرده باشند. شما باید با این موارد کاملاً آشنا باشید و بتوانید با آنها کار کنید. در واقع ، صرف گذراندن دروس تئوری در دانشگاه ، فرد را به برق کار صنعتی تبدیل نمی کند. زیرا سیستم الکتریکی صنعتی تا حدودی پیچیده تر و دشوارتر از ساختمان است و همه از عهده آن بر نمی آیند و هرگونه اختلال می تواند سیستم یک کارخانه را مختل کند.

برق صنعتی چیست و شامل چه مواردی می شود؟

به عبارت دیگر ، اگر می خواهید یک برقکار باتجربه صنعتی شوید ، باید با تجهیزات زیر آشنا باشید:

  • دستگاه برش ، فرز و CNC
  • کوره های القایی یا عملیات حرارتی
  • بخاری های صنعتی
  • جرثقیل های سقفی
  • کمپرسور
  • طرفداران هوا
  • پمپ های مایع
  • دستگاه اسپری رنگ
  • موتورهای الکتریکی تک فاز و سه فاز
  • و …

ممکن است برق صنعتی و آشنایی با مفاهیم آن برای افراد عادی کمی سخت و دشوار باشد. این برق به معنای کنترل سه فازی است که وارد یک کارخانه و یا سوله می‌ گردد. در واقع از این برق سه فاز برای خاموش، روشن و کنترل کردن وسایل صنعتی استفاده می‌ شود. به صورت کلی قسمتی از اتوماسیون صنعتی هم شامل این رشته می شود زیرا طبق تعریف اتوماسیون صنعتی که به معنی اتوماتیک کردن فرایند های صنعتی به کمک کامپیوتر یا یکسری ادوات مخصوص است ، می توان گفت در برق صنعتی هم این خودکار سازی فرایند ها را داریم.

در صنعت برای کارکرد بسیاری از دستگاه ها، برق تک فاز جواب نمی دهد، یعنی در برخی کاربرد ها توان زیادی مورد نیاز است تا کاری انجام شود و این توان زیاد نیاز به ولتاژ بالاتر و جریان زیادتری دارد و برق تک فاز به دلیل ولتاژ پایین تر و جریان کمتر جوابگوی نیاز یک کارخانه نیست. به همین دلیل ژنراتورها در نیروگاه در اصل ولتاژ تک فاز تولید نمی کنند و ولتاژ سه فاز تحویل سیستم می دهند تا برق مورد نیاز دستگاه تامین گردد.

آخرین مقالات

ارتباط با ما

دیدگاه بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. موارد ضروری با * نشان داده شده اند.

14 − چهارده =

آخرین نوشته‌ها

انواع کلید محافظ جان

انواع کلید محافظ جان

کلید محافظ جان به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات حفاظتی برق شناخته می شود. این وسیله نقش بسیار مهم و حیاتی در جلوگیری از

ادامه مطلب »