انواع کلید محافظ جان

کلید محافظ جان به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات حفاظتی برق شناخته می شود. این وسیله نقش بسیار مهم و حیاتی در جلوگیری از نشت جریان برق و بروز خسارت ها و آسیب های مختلف همچون برق گرفتگی، آتش سوزی و… دارد. امروزه شاهد طراحی و تولید انواع کلید محافظ جان هستیم و شما می توانید با توجه به نیازی که دارید به خرید و استفاده از یک مدل مناسب اقدام کنید. در ادامه انواع مختلف این کلید های حافظتی را به طور کامل تر برای شما شرح داده ایم.

نحوه عملکرد انواع کلید محافظ جان

در واقع این کلید ها به گونه ای طراحی شده اند تا جریان سیم های رفت و برگشت در فیوز یا مدار را بررسی کرده و آن ها را با یکدیگر مقایسه کنند. کلید های محافظ زمانی که متوجه نشتی در مدارها شوند، در کسری از ثانیه جریان مدار را قطع می کنند و تا زمانی که این نشتی ادامه داشته باشد و جریان به حد استاندارد و تعریف شده بر نگردد، اجازه وصل آن به مدار را نمی دهد. با این کار کلید های محافظتی باعث حفاظت از آسیب دیدگی دستگاه های مختلف شده و از خطر آتش سوزی پیشگیری می کنند.

شرح عملکرد انواع کلید های محافظ جان در مدار برق

شرح عملکرد انواع کلید های محافظ جان در مدار برق

تقسیم بندی انواع کلید محافظ جان

‌کلید‌ محافظ ‌جان را می توان با توجه به معیار های مختلفی دسته بندی کرد. این کار باعث می شود تا افراد در هنگام نیاز به یک کلید محافظ جان، بتوانند انتخاب درست و راحتی داشته باشند. در ادامه انواع کلید محافظ جان را به طور کامل برای شما شرح داده ایم.

بیشتر بخوانید: درباره محافظ جان هیوندای چه می دانید؟

تقسیم بندی انواع کلید محافظ جان براساس کاربرد

مهم ترین و رایج ترین تقسیم بندی انواع کلید محافظ، بر اساس کاربرد آن انجام می شود. در حالت کلی این کلید ها به دو دسته کلید محافظ جان RCCB و کلید محافظ جان RCBO طبقه بندی می شوند.

کلید محافظ جان  RCCB

کلید محافظ جان  RCCB یکی از معروف ترین و پرکاربردترین نوع کلید های محافظ جان دانسته می شود. این کلید از مدار در برابر جریان نشتی حفاظت می کند اما باید توجه داشته باشید که هیچ نوع حفاظتی در برابر اضافه بار ندارند. کلید محافظ جان  RCCB در سه تیپ  A، تیپ AC و تیپ B تولید و به بازار عرضه می شوند. هر کدام از انواع تیپ این کلید های محافظتی ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته و در زمینه های مشخص مورد استفاده قرار می گیرند.

کلید محافظ جان RCBO

کلید محافظ جان RCBO  کاربرد بیشتری نسبت به نوع دیگر دارند. چرا که این کلید ها قادر هستند تا از دستگاه هم در برابر جریان اضافه بار و هم در برابر جریان نشتی حفاظت کنند. استفاده از کلید محافظ جان RCBO در زمینه هایی که خطر اضافه بار الکتریکی وجود دارد، الزامی است.

بیشتر بخوانید: نحوه نصب کلید محافظ جان

تقسیم بندی کلید محافظ جان براساس تعداد فاز

تعداد فاز، یکی دیگر از معیار هایی است که برای دسته بندی انواع کلید محافظ جان مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی می توان کلید های محافظ را بر اساس تعداد فاز به دو دسته کلید محافظ جان دو پل و کلید محافظ جان چهار پل تقسیم بندی کرد. هر یک از انواع این کلید های محافظ کاربرد های خاص خود را در زمینه های مختلف دارند.

کلید محافظ جان دو پل

کلید محافظ جان دو پل از دو ورودی برای فاز و نول برخوردار هستند. این کلید ها می توانند تا ولتاژ ۲۲۰ ولت را تحمل کنند. ‌کلید های محافظ جان دو پل، به عنوان یکی از رایج ترین و پر فروش ترین نوع این محصولات شناخته می شوند و در منازل مسکونی به وفور شاهد استفاده از آن ها هستیم.

کلید محافظ جان چهار پل

کلید محافظ جان چهار پل، نوع دیگری از این دستگاه ها است که اغلب در زمینه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کلید ها از سه فاز و یک نول برخوردار بوده و توانایی کنترل ولتاژ تا محدوده ۴۴۰ ولت را دارند.

تقسیم بندی ‌کلید ‌محافظ ‌جان براساس جریان و جریان نشتی

تقسیم بندی کلید محافظ جان براساس جریان و جریان نشتی یکی دیگر از انواع تقسیم بندی های رایج این محصول است. کلید های محافظ در دو نوع میزان جریان نشتی ۳۰ و ۳۰۰ میلی آمپری تولید و روانه بازار می شوند. در واقع میزان جریان نشتی مشخص کننده میزان حساسیت دستگاه و کیفیت کار آن است. به طور کلی هر چه میزان نشتی برق کم تر باشد، نشان دهنده آن است که محصول حساسیت و کیفیت بالاتری برای کنترل جریان و ولتاژ برق دارد.

کلید محافظ با میزان جریان نشتی 30 میلی آمپر به عنوان یکی از پرکاربرد ترین و پرمصرف ترین نوع کلید های محافظ شناخته می شود. این نوع کلید ها به دلیل کیفیت و حساسیت بالایی که دارند، به وفور در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید: با محافظ جان هیوندای از تجهیزات الکتریکی محافظت کنید

تاثیر نوع کلید‌ ‌محافظ در عملکرد آن

توجه داشته باشید که هر یک از انواع کلید های محافظ برای اهداف خاصی طراحی و تولید شده اند و بایستی در زمینه مخصوص به خودشان مورد استفاده قرار بگیرند. در صورتی که نوع کلید محافظ تهیه شده، متناسب با شرایط محیط نباشد و نتواند میزان جریان را کنترل کند، در عملکرد آن اختلال ایجاد شده و کارکرد درستی نخواهد داشت. به همین دلیل نیز بایستی در هنگام خرید این محصولات نوع و مشخصات آن را به خوبی بررسی کنید.

نوع کلید محافظ و عملکرد آن در مدار

نوع کلید محافظ و عملکرد آن در مدار

قیمت و خرید ‌انواع ‌کلید ‌محافظ ‌جان

اگر قصد خرید انواع کلید محافظ جان را داشته باشید، با مدل های مختلفی در بازار مواجه خواهید شد. به همین دلیل نیز در ابتدا بهتر است تا یک مدل مناسب و متناسب با نیازتان را انتخاب کرده و سپس به خرید کلید محافظ اقدام کنید. همچنین شما می توانید از طریق این لینک وارد فروشگاه الکتروپاور شده و در بین انواع و اقسام مدل های مختلف کلید های محافظتی، محصول مد نظر خود را سفارش دهید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به آدرس شما ارسال شود.

شایان ذکر است که تمام محصولات موجود در این فروشگاه اورجینال بوده و با بهترین کیفیت و قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه برای مشتریان عرضه می شود.

آخرین مقالات

ارتباط با ما

دیدگاه بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. موارد ضروری با * نشان داده شده اند.

چهارده − ده =

آخرین نوشته‌ها

انواع کلید محافظ جان

انواع کلید محافظ جان

کلید محافظ جان به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات حفاظتی برق شناخته می شود. این وسیله نقش بسیار مهم و حیاتی در جلوگیری از

ادامه مطلب »