بیمتال

رله بیمتال با نام لاتین Bimetal Relay، یک نوع رله الکترومکانیکی است که در آن، از دو نوار فلزی موسوم به بیمتال برای تحریک رله و حفاظت از موتورها در برابر اضافه بار استفاده می ‌شود. بیمتال با اسامی دیگری از جمله رله اضافه بار، رله حرارتی و رله اضافه بار حرارتی نیز شناخته می شود. در این رله، دو نوار فلزی مختلف با  ضرایب انبساط حرارتی متفاوت در کنار هم قرار می گیرند.

‌در حقیقت برای جلوگیری از ایجاد عیوب الکتریکی یا وارد شدن صدمات مکانیکی به موتورها و توقف به موقع خط تولید، باید از رله های حفاظتی اضافه بار از انواع حرارتی و الکتریکی یا رله بیمتال، برای تشخیص آسیب و قطع جریان استفاده شود. در ادامه، بیشتر به بررسی این تجهیز کاربردی پرداخته می شود.

عملکرد بیمتال‌ به چه صورت است؟

اصول عملکرد این رله ها، بر اساس اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز مختلف می باشد. همانطور که می دانیم، عبور جریان از فلزات موجب افزایش دمای آن ها می شود. در صورتیکه ضریب انبساط طولی دو فلز مورد استفاده با یکدیگر متفاوت باشد، یکی از آن ها بیشتر و دیگری کمتر منبسط می شود. بنابراین، هر دو فلز به سمت فلز دارای ضریب انبساط حرارتی کمتر، خم می شوند.

حرکت نوارهای فلزی بیمتال موجب جابجایی یک اهرم متصل به میکروسوئیچ دارای کنتاکت تبدیل باز و بسته و قطع مسیر عبور جریان و باز شدن مدار می شود. از این تغییر در مدار الکتریکی، برای کنترل دستگاه‌ های الکتریکی، تنظیم دما یا حفاظت از تجهیزات الکتریکی در برابر جریان اضافی و گرمای بیش از حد استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: انواع بیمتال یا رله حرارتی و کاربرد آن در صنایع برق

فلزات مورد استفاده در بیمتال باید دارای تفاوت ضریب انبساط حرارتی زیادی باشند؛ زیرا این تفاوت باعث خم شدن بیمتال در پاسخ به تغییر دما می ‌شود. مثلاً، آهن دارای ضریب انبساط بالاتری نسبت به فلزات غیرآهنی نظیر نیکل، کبالت، آهن، آلومینیوم، برنج یا مس است. با افزایش دما، آهن بیشتر منبسط شده و بی متال خم می‌ شود. شرایط عملکردی بیمتال بین دماهای 20- تا 60+ درجه سانتی گراد متغیر است.

از نحوه عملکرد بیمتال و اهمیت استفاده از آن چه می دانید؟

از نحوه عملکرد بیمتال و اهمیت استفاده از آن چه می دانید؟

اجزای مختلف بیمتال چیست؟

پس از بررسی اینکه بی متال چیست و چگونه کار می کند، در ادامه به توضیح اجزای مختلف این رله می پردازیم. اجزای مختلف بیمتال عبارتند از:

  • ترمینال های ورودی و خروجی.
  • دکمه تنظیم مجدد یا ریست که از آن برای تنظیم مجدد رله و رفع خطا استفاده می شود.
  • نوارهای فلزی با جنس و ضرایب انبساط حرارتی متفاوت،
  • زبانه یا پیچ تنظیم جریان،
  • پیچ تغییر وضعیت به حالت خودکار یا دستی.

از مشخصات فنی رله بیمتال و علائم روی آن چه می دانید؟

مشخصات فنی رله بیمتال شامل موارد زیر است:

  • جریان اسمی: جریانی است که رله می ‌تواند، بدون خطر وارد شدن آسیب به آن تحمل کند. جریان اسمی رله بیمتال، بر حسب نوع و مدل رله و همچنین نیاز کاربر و مشخصات فنی مدار الکتریکی متفاوت است.
  • ولتاژ نامی: ولتاژی است که رله بیمتال برای عملکرد خود به آن نیاز دارد و به صورت مستقیم با ظرفیت رله مرتبط است.
  • ظرفیت برقی: حداکثر ولتاژ قابل قبول برای عملکرد ایمن رله می باشد و مستقیماً با ظرفیت رله مرتبط است.
  • دمای عملکرد: دمایی است که رله در آن دما به درستی کار می کند.

بیشتر بخوانید: نحوه نصب بی متال یا رله اضافه بار حرارتی

معمولاً بر روی رله، علائمی نظیر جریان نامی، ولتاژ نامی، ظرفیت برقی و نوع رله نوشته شده است.

علائم روی رله بیمتال شامل موارد زیر است:

  • علامت جریان: نشان ‌دهنده جریان قابل تحمل برای رله است.
  • ‌علامت ولتاژ: نشان‌دهنده ولتاژی مورد نیاز برای عملکرد رله بیمتال است.
  • علامت کنتاکت: نشان‌ دهنده نوع کنتاکت قرار داده شده در رله بیمتال است. ممکن است این علامت به صورت علائم NO (باز نرمال) و NC (بسته نرمال) باشد.
  • علامت تنظیم دما: در برخی رله‌ ها، علائمی برای تنظیم دما وجود دارد.
  • نشانگر عملکرد: در برخی رله ‌ها، نشانگری برای نشان دادن عملکرد رله وجود دارد. این نشانگر به صورت LEDیا سایر نشانگرهای مناسب قابل مشاهده می باشد.

اهمیت استفاده از رله های با کیفیت و استاندارد

اهمیت استفاده از رله های با کیفیت و استاندارد

کاربرد بیمتال در تابلوی برق چیست؟

وجود بیمتال در تابلوی برق اهمیت بسیار زیادی دارد. نقش بیمتال در تابلوی برق و دستگاه های الکتریکی، محافظت از مدار در برابر خطرات احتمالی است. در واقع یکی از شیوه های محافظت از موتورهای الکتریکی در برابر اضافه بار، استفاده از رله های حرارتی یا بیمتال است.

بیشتر بخوانید: بی‌ متال و نحوه تست آن

انواع رله بیمتال

 رله بیمتال در انواع مختلفی تولید و روانه بازار است:

  • رله دما: برای کنترل دما و تنظیم شرایط حرارتی در سیستم ‌های گرمایشی و خنک کننده.
  • ‌رله حفاظتی: جهت حفاظت از تجهیزات الکتریکی در برابر جریان اضافی، تغییرات ولتاژ و گرمای بیش از حد.
  • رله ترموستاتی: برای کنترل دما در دستگاه ‌های خانگی مانند یخچال و فریزر و همچنین در صنایع غذایی و دارویی.
  • رله تایمر: برای کنترل زمان در سیستم‌ های اتوماسیون صنعتی و تجهیزات الکترونیکی.

هر کدام از این رله‌ ها، برای کنترل و مانیتورینگ مدار در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به نوع کاربرد، طراحی و ساختار خاصی دارند.

قیمت رله بیمتال

قیمت رله بیمتال

کلام آخر

در این مطلب، با قطعه ای کاربردی با نام بیمتال آشنا شدیم. این تجهیزات بر اساس تفاوت ضریب انبساط حرارتی دو فلز مختلف عمل کرده و از مدار در برابر اضافه جریان محافظت می کند. قیمت انواع بیمتال از جمله قیمت بی متال سه فاز، به فاکتورهای متعددی نظیر برند، استاندارد، کیفیت و متریال مورد استفاده برای تولید آن بستگی دارد. در زمان تهیه این محصول، توجه به مواردی نظیر استاندارد بودن، کیفیت و خرید از فروشگاه های معتبر اهمیت زیادی دارد.

فروشگاه الکتروپاور با سال ها تجربه در زمینه فروش تجهیزات برق صنعتی آماده ارائه خدمات به شما مشتریان عزیز است. تمامی کالاهای ما از برندهای معتبر بوده و با تضمین کیفیت و مناسب ترین قیمت به فروش می رسند. از مزایای خرید از فروشگاه ما، امکان ارسال به سراسر کشور، ارسال سریع و تحویل به موقع، ضمانت کیفیت، پاسخگویی آنلاین و قیمت مناسب می باشد. لطفاً برای تهیه محصول مد نظر و لیست قیمت با همکاران ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات

ارتباط با ما

دیدگاه بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. موارد ضروری با * نشان داده شده اند.

3 × 4 =

آخرین نوشته‌ها

انواع کلید محافظ جان

انواع کلید محافظ جان

کلید محافظ جان به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات حفاظتی برق شناخته می شود. این وسیله نقش بسیار مهم و حیاتی در جلوگیری از

ادامه مطلب »