چگونه آزمایش کنیم که مولتی متر کار می کند و نکاتی برای استفاده صحیح از آن

مولتی متر یک قطعه فوق العاده کاربردی از تجهیزات تست الکتریکی می باشد و همانطور که از نام آن پیداست، می توانند پارامترهای مختلفی مانند ولتاژ، مقاومت، جریان و بسیاری موارد دیگر را اندازه گیری کنند. جدای از این، می توان از آن برای رفع اشکال مدارهای معیوب، آشنایی با طراحی های الکترونیکی دیگران و حتی تست باتری استفاده کرد. از این رو نام آن “مولتی متر” است. اما چگونه می توان از مولتی متر استفاده کرد؟

این مقاله به شما نشان می دهد که چگونه می توانید تست کنید که آیا مولتی متر شما کار می کند یا خیر، همچنین نکاتی را در مورد نحوه استفاده از این دستگاه به شما ارائه خواهیم داد. بنابراین، اجازه دهید ابتدا با آزمایش اینکه آیا مولتی متر کار می کند یا نه، شروع کنیم.

تنظیم مولتی متر

مولتی‌متر خود را روی کمترین میزان مقاومت قرار دهید (کلمه “اهم” یا نماد “Ω” نیز می تواند نشان دهنده مقاومت باشد). پروب قرمز را به پروب سیاه لمس کنید. صفحه نمایش را بررسی کنید تا مطمئن شوید که “0” را نشان می دهد، زیرا نباید هیچ مقاومتی بین دو پروب وجود داشته باشد. یک مقاومت با مقدار معلوم پیدا کنید. اگر دم دستی ندارید، از فروشگاهی که قطعات الکترونیکی می فروشد، یکی بخرید.

مولتی‌متر را روی ضریب صحیح 10 تنظیم کنید. برای مثال، مولتی متر را روی علامت 100Ω قرار دهید تا مقاومتی را که به عنوان مقاومت 500Ω شناخته می شود، آزمایش کنید. در هر انتهای مقاومت یک پروب قرار دهید. صفحه نمایش را بررسی کنید تا مطمئن شوید مقداری بسیار نزدیک به مقدار مقاومت نشان می دهد. اگر مولتی متر اولین مقاومت را به درستی اندازه گیری نکرد، این بررسی را با بیش از یک مقاومت انجام دهید.

نحوه تست عملکرد مولتی متر

نحوه تست عملکرد مولتی متر

مرحله 1: باتری را بررسی کنید. سعی کنید مولتی متر الکترونیکی را روشن کنید

بنابراین، اولین چیزی که باید بررسی کنید این است که آیا مولتی متر شما کار می کند یا خیر و این که شماره گیری خود را از حالت خاموش به هر موقعیت دیگری بچرخانید و باید صفحه نمایش را در آنجا ببینید. دو چیز وجود دارد که شما باید یکی را بررسی کنید که آیا صفحه نمایش شما کار می کند یا خیر، یعنی مولتی متر شما برق دارد.

حال، اگر صفحه نمایش شما چیزی را نشان نمی دهد، دو فرصت وجود دارد. یکی، ممکن است باتری شما خالی شده باشد، پس محفظه را باز کنید و باید باتری را تعویض کنید. نکته دوم این است که ممکن است فیوز شما منفجر شده باشد. بنابراین، شما باید بدنه را دوباره باز کنید و فیوز خود را تعویض کنید. پس از بررسی باتری، مورد دیگری که احتمالاً می توانید بررسی کنید این است که آیا لیدهای شما به درستی کار می کنند یا خیر.

مرحله 2: سرهای پروب را آزمایش کنید

برای انجام این کار، مولتی متر خود را در حالت پیوستگی قرار دهید. هر مولتی متر یک حالت پیوستگی دارد که می توانید با استفاده از نماد پیوستگی (چیزی شبیه موج صوتی) در آنجا شناسایی کنید. هنگامی که مولتی متر را در حالت پیوستگی قرار دادید، این دو پروب را بردارید و آنها را به هم وصل کنید. هنگامی که این کار را انجام می دهید، باید صدای بیپ ممتد را بشنوید. این بدان معناست که اتصال مناسبی بین هر دو سیم وجود دارد و مولتی متر شما کار می کند. بنابراین هنگامی که این کار را انجام دادید، می توانید تقریباً 90٪ مطمئن شوید که کنتور شما خوب کار می کند و می توانید ولتاژ، جریان، مقاومت یا هر چیز دیگری را که هست اندازه گیری کنید.

اگر صفحه نمایش شما کار می کند. و اگر قادر به شنیدن صدای تداوم نیستید، به این معنی است که لیدهای شما مشکل دارد و باید لیدها را تغییر دهید. اکنون، با فرض اینکه مولتی متر شما کار می کند، در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید تا مطمئن شوید که همیشه با خیال راحت از این دستگاه استفاده می کنید.

سرهای پروب را آزمایش کنید

چگونه از مولتی متر به طور ایمن استفاده کنیم؟

در این بخش به نحوه استفاده ایمن از مولتی متر برای کاربردهای مختلف می پردازیم. هنگام اندازه گیری ولتاژ متناوب، از دست زدن به نوک پروب در حالی که هنوز به نقاط مربوطه خود در مدار الکتریکی متصل هستند، خودداری کنید. این برای جلوگیری از کوتاه شدن مدار است که می تواند منجر به جرقه یا گلوله شعله شود که می تواند به شما آسیب برساند. اگر عایق محافظ روی سر ها یا پروب ها شکسته یا آسیب دیده است از سرهای آزمایشی خود استفاده نکنید. انگشتان شما ممکن است با هادی پروب در تماس باشند و این ممکن است منجر به شوک شود.

اندازه گیری جریان ACبا مولتی مترها

بدانید که همه مولتی‌ مترها از اندازه گیری جریان AC پشتیبانی نمی کنند. بنابراین، هرگز و هرگز جریان AC را با مولتی متری که از اندازه گیری جریان AC پشتیبانی نمی کند، اندازه گیری نکنید، در غیر این صورت به متر خود آسیب خواهید رساند. هنگام اندازه گیری جریان، همیشه باید مراقب باشید که پروب های خود را کجا قرار می دهید.

کاوشگر سیاه همیشه باید در پورت com قرار گیرد. حالا برای پروب قرمز می توانید در این دو مکان از آن استفاده کنید. می توان از آن برای اندازه گیری ولتاژ و جریان بر حسب میلی آمپر استفاده کرد. و اگر جریان را بیش از میلی آمپر اندازه می گیرید، اگر آن را با آمپر اندازه می گیرید، باید از پروب خود به پورت دیگری همانطور که در تصویر نشان داده شده است استفاده کنید.

چگونه از مولتی متر به طور ایمن استفاده کنیم؟

مولتی متر چیست؟

دستگاهی است که انواع مختلف توان الکتریکی را اندازه گیری می کند و آن را به ابزاری مفید برای همه خانواده ها تبدیل می کند. با این حال، مانند همه دستگاه‌ها، یک مولتی‌متر به تدریج در طول زمان ممکن است از کار بیفتد، و 2 راه اصلی برای آزمایش علت این مشکل وجود دارد. فیوزهای کنتور را اندازه بگیرید تا ببینید آیا فیوزهای آن سوخته است و نیاز به تعویض دارد. سپس، بررسی کنید که مولتی متر با چه دقتی ولتاژ را اندازه گیری می کند تا ببینید آیا کل دستگاه نیاز به تعویض دارد یا خیر.

در حالی که مولتی متر دیجیتال و آنالوگ تفاوت هایی با هم دارند، این 2 تست می توانند به شما کمک کنند تا تشخیص دهید که آیا دستگاه به درستی کار می کند یا خیر. این فقط یک مقدمه ابتدایی در مورد نحوه آزمایش اینکه آیا کنتور شما کار می کند و چند نکته در مورد نحوه استفاده صحیح از آن است.

آخرین مقالات

ارتباط با ما

دیدگاه بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. موارد ضروری با * نشان داده شده اند.

چهار × 1 =

آخرین نوشته‌ها

انواع کلید محافظ جان

انواع کلید محافظ جان

کلید محافظ جان به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات حفاظتی برق شناخته می شود. این وسیله نقش بسیار مهم و حیاتی در جلوگیری از

ادامه مطلب »