انواع فیوز الکتریکی

فیوز جزء حیاتی هر تجهیزاتی است. به عنوان نشانگر نقص در سیستم استفاده می شود. از تجهیزات در برابر جریان بیش از حد یا بارگذاری بیش از حد محافظت می کند. انواع فیوز الکتریکی در بازار موجود است. ما آنها را بر اساس برنامه خود انتخاب می کنیم. برخی از انواع مهم فیوزهای الکتریکی در زیر ذکر شده است.

فیوز الکتریکی نوع گرد (برش)

فیوز الکتریکی نوع گرد (بریده شده) شبیه به گل رز سقفی است. از مواد باکلیت یا چینی ساخته شده است. پایه آن با پیچ روی تخته چوبی ثابت می شود. این نوع فیوز به عنوان فیوز معمولی استفاده نمی شود. دو ترمینال روی پایه وجود دارد که المنت فیوز در آنها نصب شده است. نخ هایی روی جعبه و همچنین روی جلد برای قرار دادن و تعویض قرار داده شده است. سوراخ های کوچکی برای ورود هوا بر روی جلد در نظر گرفته شده است.

سوراخ ها همچنین گذرگاهی برای گازهای تشکیل شده در اثر ذوب (سوختن) عنصر فیوز ایجاد می کنند. در ادامه به معایب این نوع فیوز اشاره می کنیم.

معایب فیوز الکتریکی نوع گرد (برش)

  • یکی از پایانه ها همیشه با سیم برق (+ve) منبع تغذیه می شود.
  • به دلیل بالا، تعویض المنت فیوز با برق وصل مشکل است. کلید اصلی باید باز باشد.
  • هنگامی که فیوز منفجر می شود، قوس الکتریکی زیادی ایجاد می شود و ممکن است دستگاه آسیب ببیند.

فیوز الکتریکی نوع گرد (برش)

فیوز الکتریکی نوع کیت کت

نوع کیت کت یک واحد فیوز الکتریکی نیمه بسته است. نه در هوای آزاد نگهداری می شود و نه کاملاً محصور است. این فیوزها بیشتر برای مصارف خانگی یا آزمایشگاهی استفاده می شوند. این نوع فیوز را می توان دوباره سیم کشی کرد. حتی پایانه های بریده شده بدون رعایت هیچ گونه اقدامات ایمنی برق دار می شوند. این نوع فیوز را می توان روی بلوک ها یا تخته های چوبی نصب کرد یا در جعبه های آهنی نیز استفاده کرد.

(در سوئیچ روکش آهنی.) در ارتباط با این نوع فیوز از اصطلاحات زیر استفاده می شود.

فیوز لینک: این قسمت از یک عنصر فیوز تشکیل شده است.

حامل فیوز: این حامل فیوز لینک است.

پایه فیوز: قطعه ثابتی است که ترمینال های تماس ثابت را حمل می کند.

حامل های پایه فیوز از پرسلن ساخته شده اند، در حالی که کنتاکت ها و پایانه ها از مواد برنز سخت هستند.

حامل فیوز که فیوز روی آن قرار دارد را می توان به راحتی و با خیال راحت (حتی با سوئیچ در وضعیت روشن) خارج کرد. کنتاکت های ثابت روی پایه نصب می شوند. هر دو ترمینال و سیم در ترمینال بالایی نصب شده اند. هیچ عنصر فیوز در سیم خنثی نگهداری نمی شود. برای این منظور Neutral Link (مس یا برنز) در D.P.I.C ارائه شده است.

فیوز الکتریکی نوع کیت کت

فیوز DPIC

هنگامی که پل فیوز با عنصر فیوز وارد می شود و سوئیچ “روشن” می شود، فقط مدار کامل می شود. این فیوزها 5.15، 30 تا 300 آمپر هستند. این نوع فیوزها در کارکرد بسیار ساده و بسیار ارزان و قابل تعویض هستند.

فیوز نوع کارتریج

انواع فیوزهای کارتریجی کاملاً محصور هستند. عنصر فیوز درست مانند سطلی که به عنوان کارتریج شناخته می شود، به شکل عجیبی نگهداری می شود. این ظرف با مواد «کوارتز» پر شده است. ظرف مقاوم در برابر حرارت است. مواد عایق خوبی دارد و کاملاً آب بندی شده است.

اگر فیوز الکتریکی خاموش شود، دستگاه کامل باید تعویض شود. بنابراین هزینه بر است. سیم کشی مجدد امکان پذیر نیست (در برخی از انواع سیم کشی مجدد امکان پذیر است). یک دایره شاخص روی ظرف وجود دارد که در حالت عادی واضح است اما وقتی فیوز خاموش می شود تاریک می شود. این فیوزها درست مانند فیوز کیت کت در D.P.I.C در حامل فیوز ثابت می شوند. واحد.

فیوز نوع کارتریج

فیوز HRC

فیوز الکتریکی HRC به معنای واحد فیوز با ظرفیت پاره شدن بالا است. این فیوزها از نظر ساخت شبیه به انواع کارتریج هستند با این تفاوت که سیم فیوز می تواند جریان سنگینی را برای مدت زمان کوتاه مشخصی حمل کند. این جریان سنگین می تواند بسیار بیشتر از جریان نامی معمولی باشد. در این مدت اگر عیب برطرف شود، استفاده از آن منفجر نمی شود در غیر این صورت از بین می رود و تداوم مدار را قطع می کند. بنابراین گاهی اوقات به این فیوزها فیوزهای آهسته نیز می گویند.

کارتریج از نوع HRC یا از شیشه یا ترکیبات شیمیایی دیگر ساخته شده است و دارای ساختار ضد هوا برای جلوگیری از تأثیر هوای جوی بر روی مواد فیوز است (به دلیل اکسیداسیون آهسته مداوم مواد سیم، ظرفیت نامی آن کاهش می یابد). این فیوزها در 2 آمپر تا 800 آمپر موجود هستند. محدوده ظرفیت عنصر فیوز مورد استفاده در اینجا نقره است. پرکاربردترین فیوزهای مورد استفاده در مدارهای الکترونیکی 2 آمپر تا 5 آمپر هستند.

نتیجه

فیوز الکتریکی اساساً از یک عنصر حامل جریان تشکیل شده است که با گرم شدن ذوب می شوددمای بالای 170 درجه فارنهایت عمل ذوب مدار را باز می کند و در نتیجه منبع ولتاژ را از مدار حذف می کند. فیوز معمولا گرم می شود و دست نخورده باقی می ماند، مشروط بر اینکه جریان اعمال شده گرمایی بیش از نقطه ذوب سیم فلزی فیوز تولید نکند.

بنابراین مهم است که مواد مورد استفاده به عنوان یک عنصر فیوزینگ با ضخامت، طول و عرض دقیق برای حمل بارهای ولتاژ و جریان خاص طراحی شده باشد. برای این کار، قوانین اساسی الکتریسیته برای انتخاب درجه بندی فیوز برای یک مدار خاص، با در نظر گرفتن جریان مورد نیاز برای حفظ عملکرد عادی مدار، اتلاف کل انرژی و ولتاژ مورد نیاز اعمال می شود.

ذوب شدن مدار توسط فیوز الکتریکی

با اتصال کوتاه در تجهیزات، فیوز الکتریکی مدار را فورا ذوب می کند. هنگامی که یک فیوز نیاز به تعویض دارد، باید از تعویض دقیق فیوز با توجه به ولتاژ و جریان مناسب استفاده شود. فیوز منفجر شده می تواند نشان دهنده نوع مشکل سرویس در تجهیزات الکترونیکی غیر کاربردی باشد.

معمولاً اگر محفظه شیشه ای فیوز شفاف به نظر می رسد و قطعات هادی مرکزی شکسته شده است، مشکل به دلیل بار آهسته و تدریجی منبع تغذیه است. اگر پوشش شیشه ای فیوز تغییر رنگ داده و هادی مرکزی تقریباً از بین رفته باشد، نشان می دهد که خطا به دلیل اتصال کوتاه یا مشکل دیگری ایجاد شده است که جریان های زیادی را به سرعت جریان می دهد و با تولید فیوز به شدت از بین می رود.

آخرین مقالات

ارتباط با ما

دیدگاه بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. موارد ضروری با * نشان داده شده اند.

یک × دو =

آخرین نوشته‌ها

انواع کلید محافظ جان

انواع کلید محافظ جان

کلید محافظ جان به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات حفاظتی برق شناخته می شود. این وسیله نقش بسیار مهم و حیاتی در جلوگیری از

ادامه مطلب »