مزایای کنتاکتور هیوندا چیست؟

انواع کنتاکتور هیوندا فرم تخصصی رله هستند که قادر به تعویض بارهای با توان بالاتر مانند موتورها، روشنایی و بخاری های الکتریکی هستند. روشن و خاموش کردن بارهای بزرگ برق مانند موتورها، روشنایی و بخاری ها یک نیاز معمول اتوماسیون است. کاربردها در ساختمان های تجاری، تجهیزات صنعتی و وسایل نقلیه یافت می شود.

دستگاه اصلی برای سوئیچینگ برق، کنتاکتور نامیده می شود. کنتاکتورها اساساً رله‌های تقویت‌شده هستند، اما دارای برخی ویژگی‌های تخصصی برای حمل بارهای با توان بالا هستند. در پست های قبلی قبلاً به طور مفصل در مورد رله های کنترل بحث شده است. این پست دلیل استفاده از انواع کنتاکتور هیوندا ، نحوه کار آنها، اصطلاحات مربوطه، برخی از ویژگی های کلیدی و محل نصب آنها را پوشش می دهد.

چرا از انواع کنتاکتور هیوندا استفاده می شود؟

انواع کنتاکتور هیوندا برای کاربردهای با توان بالا استفاده می شوند. آنها به ولتاژ و جریان کمتر اجازه می دهند تا مدار قدرت بسیار بالاتری را سوئیچ کند، بنابراین به طور کلی بزرگتر و سنگین تر از رله های کنترل هستند، و آنها را قادر می سازد بارهای توان بالاتر را برای هزاران سیکل روشن و خاموش کنند (شکل 1).

رله‌های کنترل استاندارد معمولاً دارای امتیاز تماس 10A یا کمتر در 250Vac یا کمتر هستند. از سوی دیگر انواع کنتاکتور هیوندا دارای درجه تماس بسیار بالاتری تا صدها آمپر هستند و معمولاً برای کار در 600Vac رتبه بندی می شوند.

کنتاکتورهای هدف مشخص

کنتاکتورهای هدف مشخص

شکل 1 کنتاکتورهای هدف معین می توانند یک انتخاب مقرون به صرفه برای تهویه مطبوع و بارهای تبرید خاص باشند.

یک دسته بسیار متداول از کنتاکتورهای الکتریکی شامل دستگاه هایی است که برای مطابقت با استانداردهای کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) طراحی شده اند، که در اروپا غالب است اما در آمریکای شمالی نیز استفاده می شود. کنتاکتورهای IEC دارای پیکربندی جمع و جور و مدولار هستند، با اندازه های الکتریکی زیادی در دسترس هستند (شکل 2). کاربران نهایی همیشه باید اطمینان حاصل کنند که هر مؤلفه‌ای که انتخاب می‌کنند نیازهای برنامه را برآورده می‌کند، هر گونه رتبه‌بندی مورد نیاز دیگر مانند UL را داشته باشد، و با همه کدها و مقررات قابل اجرا در سرویس مطابقت دارد.

توجه داشته باشید که برخی از رله‌های کنترل دارای ولتاژ بیش از 10 آمپر و برخی از کنتاکتورها کمتر از 10 آمپر هستند. از نظر فنی، یک رله کنترل ممکن است بتواند برخی از بارهای قدرت را تغییر دهد و می توان از یک کنتاکتور برای وظیفه کنترل استفاده کرد. با این حال، بهترین روش استفاده از دستگاه های مناسب برای سرویس مورد نظر است.

کنتاکتورهای IEC و اضافه بارها

کنتاکتورهای IEC و اضافه بارها

شکل 2: کنتاکتورها و اضافه بارهای IEC در طیف گسترده ای از درجه بندی ها ارائه می شوند و در بسته بندی های فشرده با انواع لوازم جانبی و آپشن ها ارائه می شوند.

انواع کنتاکتور هیوندا چگونه کار می کنند؟

انواع کنتاکتور هیوندا استاندارد، دستگاه‌های الکترومکانیکی هستند، درست مانند رله‌ها، با یک سیم‌پیچ برقی که برای بستن کنتاکت‌های مکانیکی در هنگام برق‌گذاری مرتب شده‌اند. کنتاکتورهای معمولی مانند رله ها دارای مکانیزم فنری هستند، اما برای باز کردن مثبت کنتاکت های حامل بار در صورت قطع برق سیم پیچ بزرگتر و قدرتمندتر است. در غیر این صورت جریان زیاد می تواند باعث باز نشدن کنتاکت ها در صورت جوش خوردن آنها شود.

همچنین، به دلیل بارهای بزرگتر، با باز شدن کنتاکت ها، قوس بیشتری ایجاد می شود. بنابراین، کنتاکتورها مقرراتی برای هدایت قوس از کنتاکت ها دارند تا به سرعت قوس را خاموش یا سرکوب کرده و عمر تماس را حفظ کنند. دستگاه های تخصصی تری به نام کنتاکتور خلاء را می توان برای سوئیچینگ ولتاژهای بالاتر از 600Vac استفاده کرد زیرا قوس ها به سرعت در خلاء خاموش می شوند.

از دیگر تفاوت های رله و کنتاکتور

یکی دیگر از تفاوت های رله و کنتاکتور در آرایش تماس است. رله های کنترل با تعداد متفاوت N.O.، N.C و/یا N.O./N.C در دسترس هستند. کنتاکت ها برای انجام طیف وسیعی از وظایف، و رله می توانند بسیار سریعتر از کنتاکتورها کار کنند. از طرف دیگر، انواع کنتاکتور هیوندا معمولاً برای روشن کردن برق در هنگام برق استفاده می شوند. بنابراین، کنتاکتورها معمولا N.O. برای کنتاکت های برق اصلی که به عنوان قطب نیز شناخته می شود.

مطمئنا کنتاکتورهایی با کنتاکت N.C وجود دارد و گاهی اوقات هر کنتاکت یک کارتریج قابل تعویض است. در اینجا چند آرایش قطب برق کنتاکتور، با کاربرد مشترک برای هر کدام آورده شده است (شکل 3):

از دیگر تفاوت های رله و کنتاکتور

استفاده مکرر از کنتاکتورها

کنتاکتورها ممکن است برای روشن و خاموش کردن مکرر بارها استفاده شوند. در مواقع دیگر، آنها بخشی از یک مدار توقف اضطراری هستند که ممکن است برای مدت طولانی برای تامین برق اصلی تجهیزات، برق باقی بمانند، اما در صورت فعال شدن مدار توقف اضطراری، تجهیزات را خاموش می کنند.

علاوه بر این، گاهی اوقات مطلوب است که مدارهای کنترلی با انواع کنتاکتور هیوندا ارتباط برقرار کنند، اما مصرف یک قطب برق کنتاکتور برای یک مدار کنترل کوچک بیهوده است. بنابراین، بیشتر کنتاکتورها کنتاکت‌های کمکی اضافه‌ای را ارائه می‌کنند که در کنار یا بالا نصب می‌شوند و کنتاکت‌های کنترلی بیشتری را در پیکربندی‌های مختلف (با درجه‌بندی‌های بسیار کوچک‌تر، معمولاً کمتر از 10A) برای اهداف سیم‌کشی کنترل ارائه می‌دهند. کنتاکت های تخصصی به دلیل مواد تماسی و طراحی، با فشار نگهدارنده بالا و امپدانس داخلی بسیار کم، قادر به عبور جریان ها و ولتاژهای کمتری هستند.

بسیاری از کنتاکتورهای IEC می توانند چندین دسته جمع کننده کنتاکت های کمکی را برای نصب در بالا بپذیرند. اگر مدارهای کنترلی متعددی نیاز به سوئیچینگ دارند، اینها به جای استفاده از بسیاری از رله های کنترل به صورت موازی، گزینه خوبی برای انجام این کار هستند.

رتبه بندی برق

مهم است که برگه های مشخصات هر دو را بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که تماس در صورت لزوم انجام می شود. برخی از انواع کنتاکتور هیوندا برای بارهای خاص رتبه بندی متفاوتی دارند که دو نوع اصلی عبارتند از:

مقاومتی: معمولاً با بخاری ها و نورهای رشته ای استفاده می شود

القایی: معمولاً با موتورها، سیم پیچ های برقی یا ترانسفورماتورها استفاده می شود

از آنجایی که انواع کنتاکتور هیوندا اغلب بارهای موتور را کار می کنند، معمول است که سازندگان جداول مربوط به میزان اسب بخار را به همراه جریان بار کامل کنتاکتورها برای ولتاژهای مختلف کارکرد معمولی ارائه دهند. این به کاربر کمک می کند تا اندازه مناسب را انتخاب کند. همچنین، IEC بسیاری از دسته‌های استفاده را فهرست می‌کند که برنامه‌های معمولی را شناسایی می‌کند تا به کاربران در انتخاب کنتاکتور کمک کند. توجه داشته باشید که هر رله یا کنتاکتور ممکن است بر اساس استانداردهای UL یا IEC دارای رتبه بندی های متفاوتی باشد. قطب های برق دارای رتبه های متفاوتی نسبت به قطب های کمکی خواهند بود.

هنگامی که کنتاکت ها برای بارهای DC رتبه بندی می شوند، معمولاً برای آمپراژ بسیار پایین تر از بار AC هستند. بارهای AC بالاتر را می توان توسط کنتاکت ها قطع کرد زیرا مدارهای AC با عبور سریع صفر ولت مواجه می شوند و خاموش کردن قوس را آسان تر می کند. از آنجایی که انواع کنتاکتور هیوندا بزرگتر از رله هستند، معمولاً مصرف برق و تولید گرمای بالاتری دارند که باید در طراحی محفظه هایی که در آن قرار دارند در نظر گرفته شود. همچنین مدار کنترل باید با دقت طراحی شود تا ولتاژ سیم پیچ کافی را تامین کند وگرنه ممکن است کنتاکتور به هم بخورد.

نصب انواع کنتاکتور هیوندا

انواع کنتاکتور هیوندا معمولاً بر اساس آمپر بار کامل مورد نظر انتخاب، اندازه و سفارش می شوند. معمولاً بزرگ کردن کنتاکتور اشکالی ندارد، اما هرگز کوچکتر از آن نیست. برخی از کاربران سعی می کنند انتخاب های خود را محدود کنند تا تعداد قطعات سفارش داده شده را به حداقل برسانند، حتی اگر هر چند وقت یکبار قطعه ای را بزرگتر کنند.

کنتاکتورهای کوچک ممکن است از نصب ریلی DIN استفاده کنند و برخی از کنتاکتورها از صفحات مخصوص نصب خود استفاده می کنند یا به سادگی می توانند روی پانل نصب شوند. کنتاکتورهای بزرگتر بسیار سنگین هستند و معمولاً باید به پشتی محفظه پیچ شوند. توجه داشته باشید که در حالی که رله های صنعتی اغلب قابل جدا شدن هستند و به پایه های سیمی دائمی وصل می شوند، معمولاً در مورد کنتاکتورها اینطور نیست. کنتاکتورها معمولاً در جای خود نصب می‌شوند و سیم‌کشی می‌شوند و باید در هنگام تعویض پیچ و مهره باز شوند (شکل 4). گاهی اوقات می توان یک کنتاکتور را از جلو برای تعویض قطعات خاص جدا کرد.

اکثر رله‌های کوچک مانند برخی از کنتاکتورهای جدیدتر، به‌ویژه نسخه‌های IEC، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر لمس IP20 ایمن باشند. با این حال، بسیاری از کنتاکتورهای بزرگتر دارای تنظیمات سبک باز هستند که نیاز به پوشش ترمینال جداگانه دارند. سیم‌ها یا در گیره‌های فشاری فرود می‌آیند، یا گاهی اوقات باید گیره‌ها روی سیم‌ها نصب شوند تا بتوان آنها را روی اتصالات پیچ‌دار فرود آورد. برخی از فروشندگان میله های جامپر آماده را برای سرعت بخشیدن به نصب الکتریکی برای پیکربندی های مختلف ارائه می دهند. سایر ویژگی‌های مفید، اتصالات و شماره مدل به وضوح علامت‌گذاری شده و وسیله‌ای برای اعمال آسان پلاک‌ها یا نشانگرها هستند.

نکته پایانی

یک نکته پایانی به استفاده از کنتاکتورها با خروجی های گسسته PLC مربوط می شود. اگر قرار است یک کنتاکتور کوچک مستقیماً توسط یک PLC کنترل شود، باید یک مهارکننده نوسان سیم پیچ روی کنتاکتور نصب شود تا خروجی PLC را از خرابی محافظت کند. برای کنتاکتورهای بزرگتر، سیم پیچ به احتمال زیاد آنقدر بزرگ است که مستقیماً توسط PLC انرژی داده شود، بنابراین ممکن است به یک خروجی رله PLC یا یک رله کنترل درونی نیاز باشد. بسیاری از سازندگان سیم پیچ های الکترونیکی را روی کنتاکتورهای قاب بزرگتر ارائه می دهند که جریان انرژی را کاهش می دهد و امکان کنترل مستقیم بدون رله درونی را فراهم می کند.

انواع کنتاکتور هیوندا به عنوان استارت موتور

موتورها دسته خاصی از بارها هستند و NEC الزامات خاصی برای حفاظت از اضافه جریان و اضافه بار موتورها دارد. هنگامی که یک کنتاکتور برای کنترل موتور استفاده می شود، معمولاً با یک رله اضافه بار ترکیب می شود تا حفاظت بهتری برای سیم کشی موتور و فیدر ایجاد کند.

آخرین مقالات

ارتباط با ما

دیدگاه بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. موارد ضروری با * نشان داده شده اند.

شش + 11 =

آخرین نوشته‌ها

انواع کلید محافظ جان

انواع کلید محافظ جان

کلید محافظ جان به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات حفاظتی برق شناخته می شود. این وسیله نقش بسیار مهم و حیاتی در جلوگیری از

ادامه مطلب »