راهنمای کامل در مورد کلید های مینیاتوری صنعتی

نوسانات ولتاژ ناشی از نوسانات برق ممکن است خطرناک باشد. دانشمندان مکانیسم های جدیدی را برای مهار نوسانات برق در سیستم های الکتریکی با پیشرفت تکنولوژی ابداع کرده اند. کلید های مینیاتوری یکی از این مکانیسم هاست.

کلید های مینیاتوری یا MCB یک کلید الکتریکی است که به طور خودکار کار می کند. کلیدهای مدار مینیاتوری برای جلوگیری از آسیب به مدار الکتریکی در نتیجه جریان اضافی در نظر گرفته شده است. آنها به گونه ای طراحی شده اند که در هنگام اضافه بار یا اتصال کوتاه برای محافظت در برابر خطاهای الکتریکی و خرابی تجهیزات، خاموش شوند.

کلید های مینیاتوری چیست؟

کلید های مینیاتوری یک مدارشکن الکترومغناطیسی کوچک از مدارهای الکتریکی در برابر اتصال کوتاه و جریان اضافه محافظت می کند. این دستگاه به طور خودکار کار می کند، به این معنی که اگر یک اتصال کوتاه یا جریان اضافه رخ دهد، MCB به طور خودکار از مدار الکتریکی محافظت می کند. MCB می تواند به سرعت خطاها را شناسایی کرده و به آن واکنش نشان دهد. به طور خاص، MCB به تغییر مدار به حالت باز کمک می کند زمانی که جریان عبوری از مقدار تنظیم شده بیشتر شود. بنابراین هدف اصلی MCB قطع جریان جریان و تعیین شرایط خطا است.

کلید های مینیاتوری صنعتی

کلید های مینیاتوری برای چه مواردی استفاده می شوند؟

تابلوهای برق خانگی

می توانید از کلید های مینیاتوری برای محافظت از خانه خود در برابر اضافه بار الکتریکی استفاده کنید. این دستگاه ها نسبت به فیوزها ایمن تر و قابل اعتمادتر هستند زیرا می توانند مقدار قابل توجهی برق را تحمل کنند. همچنین MCB توزیع برابر انرژی الکتریکی را در همه دستگاه ها تضمین می کند. هنگام استفاده از این دستگاه، نوسانات برق محدودی را در خانه خود تجربه خواهید کرد.

چراغ ها

اکثر خانوارها دارای سیستم روشنایی گسترده هستند. کلید های مینیاتوری می توانند نقش مهمی در توزیع موثر برق در تمام سیستم های روشنایی شما در خانه داشته باشند. به عنوان مثال، کارکردن لامپ های فلورسنت به برق بیشتری نسبت به لامپ های معمولی نیاز دارد. اینجاست که MCB مفید می شود. علاوه بر این، MCB به حفظ ایمنی و کیفیت لامپ ها کمک می کند.

کاربردهای صنعتی

شما می توانید از کلید های مینیاتوری به عنوان مکانیزم ایمنی موثر در صنایع بزرگ و کوچک استفاده کنید. در واقع، بیشتر تجهیزات صنعتی به منبع تغذیه تقریباً 30 کیلو آمپر نیاز دارند. در چنین حالتی، باید از استفاده از فیوزهای قدیمی خودداری کنید و کلید های مینیاتوری مد نظر داشته باشید. MCB ها با بهینه سازی جریان انرژی در تنظیمات تجاری به حفظ کارایی نصب و برنامه ها کمک می کنند. کاربردهای صنعتی رایج MCB شامل نانوایی ها، سوپرمارکت ها و هتل ها می باشد.

بخاری

اگر بخاری در محل کار یا خانه خود نصب کرده اید، کلید های مینیاتوری راه حل های ایمنی قابل اعتمادی هستند که می توانید از آنها استفاده کنید. در بیشتر موارد، هیترها به راحتی نوسانات ولتاژ بالا را ایجاد می کنند، زیرا انرژی قابل توجهی را از منبع اصلی می گیرند. با این حال، با نصب موثر یک MCB، می توانید از چنین سناریوهایی جلوگیری کنید.

مکانیزم تریپ خطای زمین

شما به راحتی می توانید از کلید های مینیاتوری و یک خطای قوس یا مکانیزم خطای زمین استفاده کنید. خطای زمین زمانی اتفاق می افتد که یک سیم برق با سطح فرستنده که بخشی از سیستم مدار را تشکیل نمی دهد، تماس می گیرد. در آن صورت، دبی جریان با یک خطا در مدار افزایش می یابد. سپس، MCB سیستم مدار را تصحیح کرده و خاموش شدن مغناطیسی آن را آغاز می کند.

انواع کلید های مینیاتوری

انواع کلید های مینیاتوری

پلاگین

این نوع قطع کننده های مدار از طریق اتصال به برق، اتصال خود را به مرکز بار برقرار می کنند. به ویژه، یک گیره فرورفته که در انتهای مدارشکن قابل مشاهده است، در حین نصب به باس الکتریکی مرکز بار متصل می شود. این دستگاه ها به دلیل نصب سریع و آسان آنها رایج شده اند. کلید های مینیاتوری پلاگین برای 60 هرتز و 50 هرتز و ولتاژ بین 600 ولت در دسترس هستند.

پیچ و مهره

شما به راحتی می توانید مدار شکن های پیچ و مهره ای را با فلنج فلزی که از محفظه کلید مدار بیرون زده است شناسایی کنید. یک پیچ نصب شده از طریق این فلنج، مدار شکن را به باس الکتریکی مرکز بار مرکز بار متصل می کند. در حال حاضر، قطع کننده های مدار بولت در کاربردهای مسکونی رایج نیستند.

کابل ورودی/کابل خروجی

هر قطب از این کلیدهای مدار، لوله‌های قوس با جریان 5-100 آمپر پیوسته در طرح‌های یک، دو و سه قطبی و کالیبراسیون قاب فولادی را ارائه می‌دهد. آنها همچنین گزینه های پایان و نصب حلقه تانگ متنوعی دارند.

مزیت استفاده از کلید های مینیاتوری چیست؟

مزیت استفاده از کلید های مینیاتوری چیست؟

دسته قابل آب بندی از مزیت کلید های مینیاتوری

آب بندی یک روش موثر و ایمن برای قفل کردن کلیدهای مینیاتوری در موقعیت های OFF و ON ارائه می دهد. که کاربر را قادر می سازد تا تعمیر و نگهداری ایمن را به صورت ایمن انجام دهد، از دستکاری جلوگیری کند، منبع تغذیه را کنترل کند و مدار شکن را به طور ایمن قفل کند.

حفاظت از نفوذ بالا

MCB قابل لمس است. دارای رتبه IP20 است، به این معنی که می تواند در برابر اجسام جامد تقریباً 12 میلی متری از جمله انگشتان بزرگسال محافظت کند.

سازگار با محیط زیست

با توجه به آخرین نسل ترموپلاستیک های بدون هالوژن، امکان بازیافت MCB وجود دارد که به شما امکان می دهد آلودگی محیطی را به حداقل برسانید.

حداقل تلفات برق

می‌توانید تلفات برق را بر اساس افت ولتاژ در پایانه‌های اصلی که معمولاً در جریان نامی دستگاه اندازه‌گیری می‌شود، محاسبه کنید. خوشبختانه MCB در پایانه های خود تلفات برق کمی دارد.

مکانیسم بدون سفر

کلید های مینیاتوری هنگامی که یک اتصال کوتاه یا اضافه بار اتفاق می افتد خاموش می شود، حتی اگر اهرم عملیاتی را در وضعیت روشن نگه دارید. چنین ویژگی یک عملکرد محافظتی را فراهم می کند، به خصوص زمانی که دسته معیوب یا شکسته است. علاوه بر این، چنین ویژگی‌های ایمنی، بستن دستی کنتاکت‌ها را در شرایط خطا یا جریان بیش از حد غیرعملی می‌سازد.

عمر طولانی و عملکرد ایمن

کلید های مینیاتوری چندین سال کارایی ثابت را تضمین می کنند. هر قطب از این کلیدهای مدار به صورت جداگانه ایمن است. هنگامی که یک خطا رخ می دهد، تمام قطب ها را خاموش می کند و ویژگی های ماشه در طول عمر خود قابل اعتماد باقی می مانند. همچنین، هنگامی که یک عیب اتفاق می افتد، مکانیسم قوس به سرعت قوس را خاموش می کند، که به کاهش خطر آتش سوزی کمک می کند و طول عمر تجهیزات را به حداکثر می رساند.

جمع و جور و جهانی از مزیت کلید های مینیاتوری

کلید های مینیاتوری هم عملکرد جداکننده و هم عملکرد حفاظت مدار دارند. در این حالت عملیات ایزولاسیون و حفاظت جریان اضافه در یک واحد انجام می شود. جدای از آن، ابعاد MCB ها جمع و جور است، به این معنی که اگر آنها را در کنار هم نصب کنید، می توانید فضای زیادی را ذخیره کنید.

تفاوت بین کلید های مینیاتوری و قطع کننده مدار چیست؟

کلیدهای مدار دارای مکانیزم رله خاموش شدن هستند، در حالی که MCB دارای مکانیزم آزادسازی قطع می باشد.

مدار شکن ها ظرفیت پارگی بالایی دارند اما MCB ظرفیت پارگی پایینی دارد.

کلیدهای مدار در سیستم های ولتاژ بالا استفاده می شوند، در حالی که کلید های مینیاتوری در سیستم های ولتاژ پایین استفاده می شوند.

نتیجه

نصب موثر کلید های مینیاتوری می تواند به محافظت و ایمن سازی سیستم های الکتریکی در تمام صنایع و خانوارها کمک کند. الکتروپاور معروف ترین و قابل اعتمادترین برندهای محصولات MCB را ارائه می دهد که به راحتی می توانید به صورت آنلاین به آن دسترسی داشته باشید.

آخرین مقالات

ارتباط با ما

دیدگاه بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. موارد ضروری با * نشان داده شده اند.

ده − ده =

آخرین نوشته‌ها

انواع کلید محافظ جان

انواع کلید محافظ جان

کلید محافظ جان به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات حفاظتی برق شناخته می شود. این وسیله نقش بسیار مهم و حیاتی در جلوگیری از

ادامه مطلب »