کلید حرارتی (رله حفاظت موتور یا mpcb)

کلید حرارتی یا قطع کننده های مدار حفاظت از موتور (mpcb) نوع خاصی از دستگاه‌های حفاظت الکتریکی هستند که همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است مخصوص موتورهای الکتریکی طراحی شده اند. موتورهای الکتریکی کاربردهای زیادی دارند و برای راه اندازی دستگاه‌های مکانیکی در انواع مختلف استفاده می‌شوند، بنابراین محافظت مناسب از آن‌ها با کلید حرارتی بسیار مهم است. موارد زیر فقط چند نمونه از دستگاه‌هایی است که توسط موتورهای الکتریکی در ساختمان‌های تجاری و صنعتی رانده می‌شوند:

  • کولرهای پشت بام ، چیلرها ، کمپرسورها ، پمپ‌های حرارتی و برج‌های خنک کننده.
  • فن‌های استخراج و تزریق و همچنین واحدهای جابجایی هوا.
  • سیستم‌های پمپاژ آب.
  • آسانسور و سایر دستگاه‌های بالابر.
  • تسمه‌های نقاله صنعتی و سایر ماشین آلات مورد استفاده در فرایندهای تولید.

در تمام این کاربردهای صنعتی و تجاری موتورهای الکتریکی ، کلید حرارتی نقش اصلی ارائه محافظت الکتریکی را دارد.

کلید حرارتی چیست و چه عملکردی دارد؟

کلید حرارتی یا MPCB، یک دستگاه الکترومکانیکی تخصصی است که می‌تواند با مدارهای موتور هر دو 60 هرتز و 50 هرتز استفاده شود. این دستگاه عملکردهای مختلفی دارد که به شما امکان می‌دهد منبع تغذیه ایمن برای موتورها را فراهم کند:

کلید حرارتی چیست و چه عملکردی دارد؟

محافظت در برابر خطاهای الکتریکی مانند اتصال کوتاه ، خطاهای خط به زمین و خطاهای خط به خط. کلید حرارتی می‌تواند هرگونه نقص الکتریکی را که زیر ظرفیت شکستن آن است قطع کند.

حفاظت از اضافه بار موتور، هنگامی که موتور برای مدت زمان طولانی جریان الکتریکی را بالاتر از مقدار پلاک خود می‌کشد. حفاظت از اضافه بار معمولاً در کلید حرارتی قابل تنظیم است.

محافظت در برابر عدم تعادل فاز و از دست دادن فاز. هر دو حالت می‌تواند به شدت به موتور سه فاز آسیب برساند ، بنابراین کلید حرارتی به محض تشخیص خطا، در هر صورت موتور را قطع می‌کند.

تأخیر حرارتی برای جلوگیری از روشن شدن موتور بلافاصله پس از اضافه بار، به موتور زمان خنک شدن می‌دهد. در صورت روشن شدن موتور بیش از حد گرم می‌تواند برای همیشه آسیب ببیند.

سوئیچ جریان مدار – کلید حرارتی معمولاً برای این منظور مجهز به دکمه یا صفحه هستند.

سیگنال دهی خطا – اکثر مدل‌های قطع کننده مدار محافظ موتور دارای صفحه نمایش LED هستند که هر زمان کلید حرارتی قطع می‌شود، روشن می‌شود. این یک نشانه بصری برای پرسنل مجاور است که خطایی رخ داده است و تا رفع عیب نباید موتور الکتریکی دوباره متصل شود.

اتصال مجدد خودکار – برخی از مدل‌های کلید حرارتی اجازه می‌دهد تا در صورت اضافه بار، زمان خنک شدن وارد شود و پس از آن موتور به طور خودکار راه اندازی می‌شود.

موتورهای الکتریکی تجهیزات گران قیمتی هستند، بنابراین نقش قطع کننده مدار محافظت از موتور بسیار مهم است. اگر از یک موتور به درستی محافظت نشده باشد، ممکن است لازم باشد کارهای پرهزینه تعمیر یا حتی تعویض تجهیزات به طور کامل انجام شود. یک موتور الکتریکی که با کلید حرارتی به اندازه کافی محافظت شده باشد ، طول عمر بسیار بیشتری خواهد داشت.

اصول عملکرد حفاظت از مدار توسط کلید حرارتیmpcb

کلید حرارتی را می‌توان زیرمجموعه قطع کننده مغناطیسی حرارتی دانست، اما دارای عملکردهای دیگری نیز است که به طور خاص برای محافظت از موتورهای الکتریکی طراحی شده است. اصول کار این وسیله نیز مانند تمام قطع کننده های مدار دیگر است.

کلید حرارتی برای محافظت از موتور الکتریکی در برابر اضافه بار استفاده می‌شود. این کار بر اساس یک تماس انبساطی و انقباضی است که در صورت شناسایی جریان بیش از حد موتور را قطع می‌کند. بسیار مهم است که بدانید محافظت حرارتی دارای یک واکنش تأخیری است ، برای اجازه دادن به جریان‌های هجومی بالا هنگام شروع موتور. با این حال ، اگر موتور به دلایلی قادر به روشن شدن نباشد، در پاسخ به جریان هجومی طولانی، کلید حرارتی قطع می‌شود.

محافظت مغناطیسی در صورت وجود اتصال کوتاه، خطای خط یا سایر خطاهای الکتریکی با جریان زیاد استفاده می‌شود. برخلاف حفاظت حرارتی، حفاظت مغناطیسی برای قطع فوری جریان‌های خطای خطرناک به صورت آنی است.

اصول عملکرد حفاظت از مدار توسط کلید حرارتی

تفاوت اصلی کلید حرارتی با سایر قطع کننده های مدار

تفاوت اصلی کلید حرارتی با سایر قطع کننده های مدار این است که MPCB می‌تواند از عدم تعادل فاز و افت فاز محافظت کند. موتورهای مدار سه فاز برای کارایی موثر به سه هادی با ولتاژ متعادل نیاز دارند. عدم تعادل بیش از 2٪ برای عمر مفید موتور مضر است. اگر به طور ناگهانی یکی از ولتاژهای فاز از بین برود، اثر آن صدمه بیشتری می‌شود زیرا موتور فقط با دو فاز کار می‌کند.

قطع کننده مدار حفاظت موتور قادر است با اندازه گیری اختلاف بین ولتاژهای فاز این شرایط را تشخیص دهد و در صورت وقوع بلافاصله موتور را جدا کند. توجه به این نکته مهم است که عدم تعادل جریان فاز در سیستم‌های سه فاز که بارهای تک فاز جداگانه را تأمین می‌کنند طبیعی است، اما وقتی مدار سه فاز یک موتور الکتریکی را تأمین می‌کند غیر قابل قبول است.

کلید حرارتی همچنین مجهز به مکانیسم قطع دستی است که امکان قطع موتورهای الکتریکی را برای تعویض یا نگهداری فراهم می‌کند.

قطع کننده های مدار حفاظت موتور در طیف گسترده ای از درجه بندی های جریان موجود هستند و یکی از بهترین ویژگی‌های آن‌ها این است که بسیاری از مدل‌ها اجازه تنظیم درجه جریان را می‌دهند. این بدان معنی است که می‌توان MCPB یکسان را برای محافظت از موتورهای با ظرفیت‌های مختلف پیکربندی کرد.

قطع کننده های مدار حفاظت موتور نقش بسیار مهمی در ایمنی الکتریکی دارند، زیرا موتورهایی که از آن‌ها محافظت می‌کنند کاربردهای گسترده ای در ساختمان‌های تجاری و صنایع دارند. موتورهای ناهمزمان ، متداول ترین نوع موتور الکتریکی در تنظیمات صنعتی و تجاری ، دارای الزامات حفاظتی ویژه ای هستند که فقط توسط قطع کننده مدار حفاظت موتور برآورده می‌شوند. همچنین می‌توان کلید حرارتی را با سایر دستگاه‌های محافظتی یا اتوماسیون مانند حفاظت از ولتاژ پایین ، تایمر ها و استارت‌های موتور ولتاژ کاهش یافته تکمیل کرد.

تفاوت اصلی کلید حرارتی با سایر قطع کننده های مدار

انتخاب کافی MPCB به منظور ایجاد حفاظت قابل اطمینان از موتور، کلیدی است. کلید حرارتی با اندازه کم حتی اجازه راه اندازی موتور را نمی‌دهد ، در حالی که یک MPCB با اندازه بزرگ ممکن است نتواند شرایط بیش از حد جریان را برای موتور الکتریکی محافظت شده تشخیص دهد.

آخرین مقالات

ارتباط با ما

دیدگاه بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. موارد ضروری با * نشان داده شده اند.

ده + دوازده =

آخرین نوشته‌ها

انواع کلید محافظ جان

انواع کلید محافظ جان

کلید محافظ جان به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات حفاظتی برق شناخته می شود. این وسیله نقش بسیار مهم و حیاتی در جلوگیری از

ادامه مطلب »