سنسورها و عملکرد آن ها

سنسورها یکی از پرکاربردترین قطعات در وسایل برقی هستند که به نوعی کنترل کننده شرایط محیطی هستند. برای مثال سنسور می تواند تغییرات دما، فشار، رطوبت و… را د محیط تشخیص داده و به صورت امواج الکتریکی به وسیله گزارش کند. اگر این تغییرات خارج از طیف نرمال و قابل تحمل برای وسیله برقی باشد، ارورهایی از دستگاه به گوش خواهد رسید. بنابراین سنسور در واقع نوعی حسگر در محیط است. امروزه برندهای زیادی در زمینه ساخت انواع سنسور فعالیت می کنند که در این میان برندهای امرن و اتونیکس به عنوان شناخته شده ترین شرکت های فعال در این زمینه هستند.

معرفی سنسورها و عملکرد آن ها

با انواع سنسور و عملکرد آن ها آشنا شوید.

1- سنسور نوری

اساس کار توسط حسگرهای نوری، استفاده از امواج نور است. در این سنسورها، دو قسمت فرستنده و دریافت کننده نور تعبیه شده است. ابتدا سنسور امواج نوری را از خود ساطع می کند به محض اینکه نور با یک شئ برخورد نماید، بخشی از امواج منعکس شده و به سمت حسگر باز می گرد. در این صورت قسمت دریافت کننده این امواج انعکاسی را جذب نموده و سیگنال را ساطح می کند. حتما تا به حال شما واژه چشم الکتریکی را شنیده اید. در واقع سنسورهای نوری یا فتوالکتریک، در بیان عموم مردم به عنوان چشم الکتریک شناخته شده اند.

سنسورها و عملکرد آن ها

2- سنسور پرده نوری

یکی از مکان های پرکاربرد برای سنسور پرده نوری، در کارخانه ها است. در این مکان ها به دلیل خطرات زیادی که در محیط کار وجود داشته و برای اینکه لازم به دسترسی به قسمت های پرخطر نباشد، از سنسور پرده نوری استفاده می کنند چرا که مقاومت بالایی دارد و قادر است انسان را در برابر خطر محافظت نماید. از سویی دیگر با توجه به اینکه در محیط های کار صنعتی سلامت دستگاه ها بسیار اهمیت دارد و هر گونه خرابی منجر به هزینه های سنگین برای جبران می شود، لذا استفاده از حسگرهای پرده نوری که درجه حساسیت بالایی دارند، محافظ بسیار خوبی برای کارگران و ماشین آلات خواهند بود.

سنسورها و عملکرد آن ها

3- سنسور حرارتی

همانگونه که از نام این نوع حسگرها مشخص است، سنسورهای حرارتی برای تشخیص دمای محیط استفاده می شود. در محیط هایی که این مسئله بسیار مهم است برای مثال سردخانه های صنعتی، مرغداری ها و… که کوچکترین تغییر دما می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به وجود بیاورد، از سنسورهای دمایی یا حرارتی استفاده خواهد شد.

سنسورها و عملکرد آن ها

4- سنسور القایی

نوعی دیگر از سنسورها، حسگرهای القایی هستند که کمک می کنند تا بتوان موقعیت اجسام فلزی را تشخیص دهیم. مهمترین کاربرد این نوع سنسورها، در ردیاب های فلزی، چراغ های راهنمایی و رانندگی، تجهیزات مختص شست شوی ماشین و… هستند. همانگونه که از نام این نوع سنسورها مشخص است، دارای یک حلقه القایی هستند که جریان الکتریکی موجود در آن باعث ایجاد میدان مغناطیسی در حلقه خواهد شد. حال فرض کنیم که حسگر در مقابل یک فلز قرار می گیرد در این صورت شدت جریان در حلقه افزایش می یابد. در نتیجه زمانی که شدت جریان بیشتر شود نشان دهنده این است که در این محیط فلز وجود دارد.

سنسورها و عملکرد آن ها

5- سنسور خازنی

سنسورهای خازنی شباهت زیادی به سنسورهای القایی دارند با این تفاوت که در سنسور القایی به دلیل وجود میدان مغناطیسی، تنها امکان تشخیص فلزات فراهم می شود. اما در سنسورهای خازنی نه تنها فلز بلکه ما می توانیم اجسام غیر فلزی را نیز تشخیص دهیم. اساس کار این نوع حسگرها، بر مبنای تغییر در ظرفیت خازن است. به این معنا که با قرار گرفتن هز نوع جسمی در مقابل سنسور، ظرفیت خازن تغییر نموده و دامنه خروجی نیز متعاقبا تغییر خواهد کرد. در این صورت سنسور فعال می شود.

سنسورها و عملکرد آن ها

6- سنسور انکودر

اما همه سنسورها تنها برای تشخیص وجود و یا عدم وجود یک جسم به کار نمی روند. گاها لازم است موقعیت یک جسم را تشخیص دهیم. این موقعیت شامل زاویه و موقعیت مکانی آن جسم است. برای این منظور باید حسگر را به محور موتور وسیله برقی یا چرخ دنده وصل کنیم. در نتیجه حسگر این قابلیت را پیدا می کند که میزان چرخش را اندازه گیری نماید در نتیجه می توان میزان سرعت، زاویه چرخش و شتاب تعیین می شود.

سنسورها و عملکرد آن ها

خرید سنسورها از برندهای امرن و اتونیکس

همانگونه که قبلا ذکر شد، در صنعت تولید انواع سنسور، برندها بسیار متنوعی فعالیت می کنند و این موضوع کمک می کند تا قدرت انتخاب مشتریان بالا برود. اما اکنون این سوال مطرح می شود چگونه می توانیم برند معتبر را برای این منظور انتخاب کنیم. پیشنهاد می کنیم که در صورت نیاز به هر نوع سنسور، به سراغ برندهای امرن و اتونیکس بروید و برای این پیشنهاد خود چند دلیل ذکر خواهیم کرد:

1- خرید با گارانتی

به طور کلی هر نوع وسیله برقی و یا قطعات مرتبط با وسایل برقی که لازم است خریداری نمایید، حتما باید گارانتی داشته باشد. این امکان وجود دارد که قطعه بعد از مدت کوتاهی خراب شده و یا نیاز به تعمیر داشته باشید. برند امرن و اتونیکس تمامی قطعات تولیدی خود را با ضمانت نامه طولانی مدت ارائه می کنند.

2- نصب سنسور

این مسئله بسیار مهم است که نصب سنسور توسط یه کارشناس ماهر انجام شود چرا که خطا در حین کار منجر به خرابی سنسور خواهد شد. بنابراین اگر شما خرید خود را از برند امرن و اتونیکس انجام دهید، می توانید درخواست کنید کارشناس شرکت نصب و تعویض سنسور را برای شما انجام دهد.

3- راهنمایی برای خرید سنسورها

نکته بسیار مهم در زمان خرید سنسور این است که حتما حسگر متناسب با نوع کارایی که مد نظر دارید خریداری شود. در بین انواع سنسورهایی که در بازار وجود دارد شما قطعا اطلاعات کامل و جامع در مورد همه مدل حسگر ندارید. برای این منظور می توانید از کارشناسان ما درخواست راهنمایی داشته باشید. ما بدون دریافت هیچگونه هزینه ای و براساس اطلاعاتی که در اختیار کارشناسان ما قرار می دهید کمک می کنیم تا بهترین سنسور را انتخاب نمایید.

4- خرید با کیفیت سنسورها

تمام سنسورهای ساخت برند امرن و اتونیکس از مواد و متریال باکیفیت ساخته شده و نه تنها دارای عمر طولانی هستند بلکه تضمین کننده عمر دستگاه نیز خواهند بود.

آخرین مقالات

ارتباط با ما

دیدگاه بگذارید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. موارد ضروری با * نشان داده شده اند.

دوازده − ده =

آخرین نوشته‌ها

انواع کلید محافظ جان

انواع کلید محافظ جان

کلید محافظ جان به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات حفاظتی برق شناخته می شود. این وسیله نقش بسیار مهم و حیاتی در جلوگیری از

ادامه مطلب »